Monday 2 September 2013

Thailand to Malaysia

Salam..

rasa teringin nak update awal-awal pagi ni.. haha.. ni namanya boring terlampau.. haha.. pet kan pengguna AIS di sini.. jadi pet rajin la google berkenaan prabayar yang pet guna.. pet ada 2 nombor AIS dan 1 nombor TRUE.. AIS tu satu untuk kegunaan pet di sini dan satu lagi untuk broadband.. TRUE pula simpan diam-diam dalam bilik sebab sim kad free.. haha..

di samping pengguna broadband AIS, pet juga dapat free wifi di mana-mana sahaja dalam Thailand selagi di bawah AIS atau 3BB.. selalu kalau scan wifi jadi @AIS atau @3BB.. gitu.. haha.. tapi kapak la kan.. sebulan dalam RM86 duit kita la.. haha.. tu pun 4GB je kuota broadband untuk 3G dan unlimited kuota wifi.. haha..


tapi bukan tu pet nak cerita.. pet nak cerita tentang panggilan Thailand ke Malaysia melalui AIS.. dia ada 2 cara.. pet dah try kedua-duanya.. method pertama, menggunakan + 60 01* ******* yang berharga 10 bath/minute exclude 7% VAT.. so dalam 10.70 bath/minute la.. method kedua, menggunakan 00500 60 01* ******* yang berharga 4 bath/minute exclude 7% VAT.. dalam 4.28 bath/minute.. jadi method kedua lebih murah berbanding method pertama.. haha.. AIS Roaming

beberapa hari lepas pet guna method pertama untuk call rumah.. habis la 100 bath kan.. ada la 9 minit kot cakap.. ke tak sampai.. so agak mahal.. jadi hari ni googling lagi sampai jumpa sesuatu.. kod kedua.. padahal masa pet google hari tu ada je.. tapi tak nampak kot.. haha.. so call guna yang tu.. dalam 4 minit lebih dalam 17.61 bath.. lepas pet call family pet, pet call la somebody ni.. call nombor celcom tak dapat.. jadi pet call nombor maxis.. tak dijawab dan masuk voice call.. kena potong kredit.. sabo je la.. haha..

frust betul bila kena potong kredit sebab masuk voice call.. rasa geram je.. haha.. dah la memang tengah berapi seminggu lebih dah dengan orang yang nak dicall tu.. haha.. tapi tak pe la.. tak nak dah call.. call orang lain.. haha.. 

ok la.. selamat pagi!

sekian :)

No comments: