Tuesday 10 September 2013

Ketakutan sendiri

Salam..

rasanya nak update sesuatu sebelum tido.. tak tahu la macam mana nak ekpresskan dalam penulisan blogkan.. sedih.. takut semua ada.. bercampur baur perasaan.. entah dari mana nak mulakan.. hmm.. pet baru lepas bercakap dengan mak pet.. agak lewat pet call.. pet kalau boleh hari-hari nak call.. sebab memang pet call mak pet hari-hari.. sekurang-kurangnya sekali sehari pet akan call mak pet.. walaupun hanya bercakap beberapa minit.. malangnya nak hubungi dari Thailand ke Malaysia sangat mahal.. mak pet pun tak izinkan pet selalu hubungi dia.. selalu mak pet akan hubungi pet selang beberapa hari..

oh ya.. pet sekeluarga dah dilatih dari kecil.. dari arwah abang sampai ke kakak.. mesti akan call arwah abah dan mak.. perkara biasa.. walaupun sekadar bertanya khabar.. pet juga orang yang suka bercerita dengan mak pet.. semua benda akan pet cerita.. dari A sampai Z.. selalunya pet tak pernah penat bercerita walau pun hal-hal kecil yang kadang-kadang mak pet suruh stop.. haha.. she know everything about me.. kalau ada benda pet rahsia pun, mungkin 10%.. or tak sampai pun.. 

ok.. berbalik kepada tujuan asal entry ni.. tengah-tengah cakap dengan mak pet, tiba-tiba mak cakap "tok cik timah meninggal semalam".. terkejut pet dengar.. arwah tok cik timah ni kira belakang rumah pet.. walaupun arwah sudah berumur 80 lebih, tapi masih kuat bagi pet.. arwah selalu juga datang jalan kaki ke rumah.. masa pet nak datang Thailand, anak arwah datang bagi pet kuih raya dan beberapa barang yang lain.. sedih bila ingat.. ye la.. yang hidup akan mati.. 

perkara yang paling pet takut suatu hari nanti, pet call nombor mak pet, tapi mak pet dah tak angkat.. tu yang paling pet takut.. ye.. yang hidup akan mati.. tapi.. entah la.. pet pernah kehilangan 2 orang dalam masa 40 hari.. selepas 40 hari abah pet pergi, abang pet pula.. pet sempat berjumpa dengan abah dan abang pet selama 16 tahun.. tu saja.. selepas tu, pet membesar dengan mak, kakak, nenek dan mak cik pet.. selang beberapa tahun, pet masih diuji dengan kehilangan nenek pet.. kali ni pet tak sempat melihat arwah buat kali terakhir sebab pet di Sarawak.. beberapa minggu sebelum final..

oh ya.. ni adalah salah satu sebab kenapa pet tolak permohonan ke Canada.. sebelum pet datang Thailand, pet dah berjanji dengan seorang kawan pet yang lain untuk ke Canada.. tapi atas sebab ketakutan pet sendiri, pet dah buat kawan pet kecil hati.. entah la.. dah berbaldi-baldi air mata.. dah tak dapat menaip lagi..

sekian

No comments: