Tuesday, 17 July 2012

Perak :D

Salam..

hye semua :) haha.. semalam pet pergi ke Perak untuk membeli baju raya.. haha.. kemain lewat pet pegi kan.. disebabkan banyak benda yang nak dibuat, pukul 8 pagi baru bertolak.. patutnya dalam perancangan pukul 7 pagi.. haha..

destinasi tersebut adalah, Parit Buntar, Perak.. pernah dengar tempat ni? sebenarnya ini adalah pasar kemboja.. memang 99% orang kemboja.. kat sini kebanyakkan peniaga membeli barang untuk jualan.. sistem jualan di sini menggunakan "kodi" satu kodi = 20 pasang.. jadi kalau 1/2 kodi = 10 pasang.. kat sini ada tudung, kain pasang, baju, telekung dan lain-lain.. sistem tawar menawar juga memainkan peranan penting di sini..

macam pet sendiri waktu berniaga tahun lepas, semua barang ambil di sini.. tapi macam pet cakap, pembelian ikut kodi.. kadang-kadang kita tak dapat memilih sebab penetapan kodi dibuat oleh penjual.. tapi ada juga penjual beri pilihan untuk memilih.. jika kita memilih untuk membeli beberapa pasang sahaja, kita akan membayar pada harga jualan bukan harga borong.. macam pet cakap harga borong pun boleh dapat murah lagi kalau betul-betul pandai tawar menawar..

Suasana pasar kemboja 1
Suasana pasar kemboja 2
Suasana pasar kemboja 3

selepas membeli belah di pasar kemboja, pet sekeluarga bercadang nak makan mee udang/ketam di Kuala Juru, Penang.. tapi tutup pula.. akhirnya kami sekeluarga ke Jalan Kangar, Penang *rasanya nama jalan tu.. untuk makan Cendol Pa'Hassan dan Warung Kelapa Sawit..

Cendol Pa'Hassan
Ikan bawal panas di warung kelapa sawit

sebelum pulang ke rumah, sempat la singgah ke jamuan kawan kakak di Juru.. K.Nisah kalau tak salah pet nama kawan kakak.. orang Kelantan.. walaupun dah bermaustautin di Penang amat lama, tapi dialek Kelantan tetap pekat.. haha.. anak-anak beliau pun cakap utara.. hehe :D

Mushroom soup homemade by K.nisah
Spageti homemade by K.nisah
Pizza homemade by K.nisah also

akhirnya pulang ke rumah.. pengagihan kain pasang untuk raya pun bermula.. haha.. pet punya 6 pasang tapi last-last tinggal 4 pasang sebab berebut dengan kakak.. maklum la.. pet kan adik.. mesti mengalah.. haha :D

In Memory silver dan hijau.. kakak ambik juga XD

last sekali baju raya tetap tidak dapat disiapkan sebelum raya.. jadi ini adalah tahun kedua pet tak ada baju raya.. haha.. tahun lepas sibuk berniaga sampai terlupa baju raya.. tahun ni pula lewat beli kain.. haha.. jadi pakai time raya korban kat sarawak ja la :D

23 comments:

9n0L4 said...

4 pasng pun dah kire byk tu. hehe. bagus jugak ade adek mcm pet. ;)

jaakechik said...

alwez merendet ekk... hehe...

shar90 said...

jln2 + makan2... blog ni selalu buat kite meleleh air liur... hehehee xD

|shuhadaothman|TM said...

pet g parit buntar nape x terus g bagan serai je. muehehe. dekat dah tu. ^^

wah, da beli baju raya. shu x beli pon lagi. beli da siap je kot. xpon pakai taun lpas pnye. hihi

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

pet!!parit buntar tu kampung ak(to be exact titi serong n simpang 3)hehe..
ak tahun ni pn 4pasang baju..tp 2pasang dh pkai dlu tuk knduri kwn ak ritu..hehe

kaishin said...

wah jalan-jalan cari baju raya lak eh..hehe

Emma said...

makanan tu mst ad je kan pet? hahaha.. btw, banyak tu baju.. kalo sy, biasenye 2 psg je stahun.. ho3.. tp taon ni, baju blm beli ag.. hehe.. baju kaler silver yg dh d amk oleh kakak pet tu, lawa laa.. hahaa

~LoVE PiNk~ said...

wahhh syoknye..

hee blum pose dah ade bju n tudung baju kan..best best

Trah Zain said...

wah, jalan2 ye pet?haha

tirahzairi said...

baju raya xde lg...huhu

siti naqiah said...

sedapnye cendoll :)

babycomel said...

byk btl kain buat baju ;)
thn ni niat nk sambut biasa2 je, baju raya pun ingat pakai yg lps punya je

piraaa said...

ouh ouh, rindu perak T__T

fyna said...

perghh... meriah betul nih.. ^^; hehehe..

makanan tue.. sedap2..

Cik Eyra said...

larh parit buntar?lalu jln kerumah cik eyra je taw :)

caliph shuriken said...

singgah tgk cendol, hikk...

Puteri Kasih said...

wah shopping raya eh..hehe

aisya said...

xpenah pegi Parit Buntar lg tp bestfriend ade org sane..

sakan shopping ye? hehe

putryteya said...

haa sekolah teya dulu dekat je ngn situ , parit buntar :) SMKA nibong tebal

okayy ... semua dekat ngn tmpat teya . haha :D

Chic Na said...

jauhnya menshopping. utk akak takde ke? huhu..

makan, makan & makan. jelesnya.

wahwahwah adik kena mengalah eh? kakak la yg selalu mengalah. ;)

.: iEyLa :. said...

terliur tgk abc tu dik oi..huhu

Cik Nur said...

sedapnya cendol..!
pet, cik nur belum smpai lagi pasar ni..!
xtahulah bila nak sampainya...

NOOR FATIN said...

bila2 datang la kemaman tau, bleh la kita jumpa. hehe ;)

cantik baju raya!