Tuesday 1 July 2014

Ramadhan 3

Salam..

entah nak mula macam mana pun tak pasti entry ni.. haha.. bercampur baur dah perasaan pet.. risau, sedih, happy dan sebagainya.. happy sebab dah berjaya buat DNA extraction dan PCR.. sedih disebabkan tiada band selepas gel electrophoresis dan risau bila masa kian suntuk.. semua sampel perlu dihantar pada hari isnin.. masa yang tinggal hanyalah 7 July atau 14 July.. haish..

setelah berbincang dengan senior yang in charge lab tersebut.. pet perlu tukar method.. troubleshoot segala kemungkinan.. sebabnya hyphae yang pet harvest memang banyak.. jadi tak mungkin DNA tiada dalam tu.. kata senior mungkin PCR tak dapat detect jika terlalu banyak or terlalu sikit.. jadi esok pet just run DNA product direct ke gel electrophoresis.. oh.. tadi ramai senior dan junior datang belajar DNA extraction dengan pet.. pet pun banyak bagi ajaran sesat sampailah senior yang in charge datang.. haha..

sementara nak pergi buat kerja di lab pagi tadi, sempat la belajar cara atau teknik yang betul nak run experiment berkaitan termite.. unik juga la pet tengok termite ni.. ada soldier dan worker dalam tu.. soldier ni attack dan hasilkan white fluid.. tapi worker ni dia tak attack tapi feeds diri sendiri dan soldier.. diorang ni ada stage dari worker, soldier dan paling tinggi jadi queen.. supervisor pet pun banyak cerita tentang termite semalam..

Termite - Coptotermes curvignathus

oh.. hari ni pet pergi bazaar ramadhan di esplanet Bintulu.. lebih besar dari depan Sing Kwong.. lewat juga pergi sebab pet tunggu autoclave sterile distilled water.. dalam 5.30 pm kot gerak.. jadi pet berbuka jam 7.00 pm.. haha.. sepatutnya 6.41 pm dah berbuka.. untuk tazkirah malam ni, pet tak pasti apa isi pentingnya.. sebab ada masalah mic pet rasa.. jadi pet kurang dengar.. haha..

nampak sedap ikan dia pegang.. haha
nasi goreng ni dengan ayam goreng..
tengok ikan bakar memang sedap!
pet beli air tebu bungkus RM5.00

sekian! esok run gel!

No comments: