Wednesday 14 August 2013

Hari ke-10 internship

Salam..

ni kira entry terakhir update setiap hari internship.. haha.. pet dah penat manaip tiap kali balik kerja.. haha.. pet nak buat entry mingguan untuk internship.. mungkin seminggu 2-3 entry berkenaan internship.. depend kerajinan dan benda nak update.. haha.. maybe pet penat kerja.. even tak la teruk sangat pun.. haha..

masuk internship hari ke-10.. pendek ja entry hari ke-10.. hari tersebut, staff ambil jam 1.45 pm.. kira masuk office jam 2.00 pm.. sempoi kan.. haha.. masuk jam 2.00 pm balik jam 4.00 pm hari tu.. haha.. 2 jam je keja wei.. haha..

masuk je.. ada meeting.. agak penting meeting ni.. orang-orang penting dari Bangkok turun ke sini.. termasuk Professor dari Japan turut serta dalam meeting ni.. ada 5 staff dan 3 orang internship (pet dan 2 lagi kawan pet).. daripada 5 staff ni.. seorang dari Bangkok-peneraju projek baru ni.. then Professor dari Japan.. then publisiti section bahagian entomology.. then ketua unit entomology.. terakhir sekali bahagian classification entomology.. kalau pet tak silap la.. Alhamdulilah.. meeting ni dalam english.. kalau thai, menangis pet.. haha..

conclusion daripada meeting ni.. pet dan kawan-kawan pet ditugaskan untuk mewujudkan butterfly farm dalam QSBG dalam tempoh 6 bulan.. atau lebih sedap sebelum kami habis internship pada 27 Disember 2013.. mesti ada sekurang-kurangnya 1 000 catterpilar, 200 butterfly dan apa lagi entah.. banyak la requirement tu.. fund dari WWF.. kami diberi glass house sebesar-besar alam lengkap dengan macam-macam jenis tanaman.. then space untuk start working.. kena cari egg, larvae, pupae, butterfly.. kata mereka.. ni mega project.. supported by WWF, Japan dan macam-macam.. section ni akan dibuka secara rasmi tahun depan.. kira kami ni pioneer untuk project ni.. habis ja, diorang akan assign somebody untuk teruskan apa yang kami dan buat untuk pembukaan rasmi tahun depan..

yang pasti, tentulah pet terduduk kan.. pet ni geli ulat.. dan benda ni sangat-sangat mencabar.. kami kena cari ulat, ternak, kelas species, cari makanan dan sebagainya.. 100% atas kami.. deadline dah ada.. mesti ada semua tu before leaving.. stress je pet fikir.. haha.. staff dari Bangkok akan datang sekerap-kerapnya untuk monitor progress kami.. tapi macam mana, konsep, cara semua tu terletak kepada kami.. yang pasti 13 Ogos ni baru nak meeting bertiga untuk listkan semua barang yang perlu untuk staff sediakan dan beli apa yang tak ada.. sebab 12 Ogos cuti birthday permasuri sini atau pun hari ibu..

oh ya.. kitorang kat sini, lepas jam kerja dah tak leh sebut pasal kerja lagi.. even kat rumah.. haha.. kawan pet dah cakap awal-awal.. haha.. jadi bila balik rumah or tepat 4.30 pm, tak boleh sebut pasal kerja lagi.. haha.. bincang benda lain.. selain kerja.. haha..

ok la.. pet taip entry ni 2 jam kot.. makan, tengok movie sambil taip entry.. haha.. hari minggu kan taip entry ni :P

sekian

No comments: