Wednesday 30 April 2014

Tissue Culture - Mini Project

Salam..

yeay! esok dah masuk bulan Mei.. haha.. bulan terakhir sebelum bermulanya final dan berakhirnya ceritera sebagai prasiswazah di UPM.. haish.. tak sabar bunyinya.. haha.. tapi bulan Mei ni, banyak benda akan berlaku.. tentang keputusan terakhir untuk kisah akan datang.. dan yang paling dasyat, berderet test 2 dan submission assignment pada bulan ni.. *sigh*

tapi hari ini.. ada sesuatu yang buat pet happy.. walaupun setiap hari pet memang happy.. haha.. tapi hari ni extra happy dia.. hehe.. jam 2 tadi, pet pergi ke lab tissue culture untuk check kumpulan pet punya block.. kumpulan pet 3 orang.. pet, k.ugy dan carol.. kitorang transfer explant napier 20 April yang lalu.. kira hari ni lebih seminggu la.. hehe..

Bakteria di sekeliling explant..
Bakteria memang jelas sekeliling explant..
7 contaminate tapi hanya 6 dikira (T22 ada spare tak contaminate)

Alhamdulilah.. cuma 6 contaminate.. sebab T22, ada spare yang tak contaminate.. hehe.. masa pet buat observation, contamination datang dari bakteria.. tak ada fungus.. kalau diteliti pola bakteria tu lebih kepada explant itu sendiri.. kalau kewujudan bakteria dekat explant, bermakna explant tersebut tak fully sterilize.. padahal dah guna 100% clorox (5.25% Sodium Hypochloride)..

seronok tengok explant dah regenerate dan siap ada daun muda.. hehe..
masa observed, nampak macam baby kailan.. hehe.. 
hi awak.. jangan contaminate ya :)
T15.. nampak macam nak keluar callus.. harap callus.. 

jadi total yang masih gigih grow dalam media lebih kurang 33 tiub lagi.. seronok tengok bila daun dah keluar.. ada yang macam nak ada callus.. macam T15.. pet perasan pola pertumbuhan explant dalam tu.. pet tak pasti callus atau tak.. tapi pet tengok pola macam callus.. kena tunggu minggu depan untuk check data semula..

jujurnya pet rasa seronok pula buat tissue culture bila jadi.. hehe.. teringat waktu di Thailand waktu pertama kali buat, semua contaminate.. haha.. then bila buat lagi, makin rendah percent contaminate tu.. tissue culture ni lebih kepada teknik dan pentingnya sterile condition.. dulu before pet masuk BSBI, pet memang nak further study dalam bidang tissue culture..

Pretzel!
sedap! hehe.. 

oh ya.. minggu lepas pet ada pesan pretzels coklat dekat kawan pet.. RM23 dengan tambah RM3 postage.. sedap la juga.. cuma pet ada rasa macam masin sikit.. maybe sebab garam or keju? entah.. tapi thumb up la untuk pretzel tu.. hehe..

ok la.. pet kena siapkan home test subjek Plant Tissue Culture ni.. then pet nak siapkan report amali dan preparation untuk test 2 subjek Economy Botany.. dan semalam test Seed Technology, pet agak kecewa.. pet tak cukup masa dan pet mess up tulis jawapan lain dari sepatutnya.. sedih! haha..

tamat sudah planner bulan April 2014..
kucing ni mata dia biru.. comel :D


No comments: