Saturday 1 June 2013

Paraben

Salam..

hari ni, nak share tentang cik "paraben".. hehe.. ni la salah satu topik presentation pet hari rabu hari tu.. pernah dengar pasal paraben? haha.. feymes ni cik paraben ni.. boleh dikatakan dalam semua benda yang kita guna dalam daily life ada paraben..

paraben ni sejenis chemical or more to fungicides yang digunakan untuk extend life sesuatu product dalam mengawal percambahan or pembiakan bacteria, fungi dan sebagainya.. selalunya paraben ni wujud secara semula jadi juga.. macam dalam barli, tomato dan sebagainya.. tapi nilai yang ada tu sedikit berbanding yang kita buat dan letak dalam product..

paraben ni, selalunya banyak dijumpai dalam barang kosmetik.. sebenarnya makanan pun ada.. tapi mostly dalam kosmetik la.. krim, losyen, deadorant dan sebaginya.. zaman dulu kita guna folmadehyde untuk preserve barang tersebut tapi digantikan dengan paraben sebab kos rendah..

effect paraben ni, dia boleh mimic hormon estrogen dalam badan.. macam breast cancer, disebabkan estrogen kan.. jadi paraben ni mampu tingkatkan dan contribute to breast cancer.. dan banyak research dah dibuat untuk menunjukkan sumbangan paraben kepada breast cancer.. contohnya bila kita apply deadorant, dia meningkatkan 10x penyerapan paraben sebab sapu di kulit kan.. di masa yang sama, dekat dengan situ.. mohon paham sendiri.. haha..

walaupun isu paraben ni dah lama, tapi entah la.. banyak produk yang kita guna ada paraben.. jadi, mari sama-sama kita mengurangkan penggunaan product yang ada paraben.. nak cari "paraben free" bukan mudah.. ada.. tapi 2x ganda harga or maybe lebih lagi.. tapi prevention is better than cure right? and sharing is caring.. hehe

p/s: dapat messages dari lecturer "pet, thanks to ur presentation on paraben, i'm more careful on my choice of items"

1 comment:

Chic Na said...

yuppp.. sejak tau terus tukar semua barang ke 'paraben free'. ;)