Tuesday 30 July 2013

Malaysia to Thailand

Salam..

Alhamdulilah.. sampai juga pet di Chiang Mai.. dalam jam 2.30 pm waktu Thailand.. waktu Malaysia tambah sejam dari waktu Thailand.. hehe.. awalnya pet kan naik flight dari PEN ke KLIA.. masa di KLIA memang boring.. haha.. nak tunggu flight pagi kan.. lepak la merata-rata.. last sekali di McDonald.. pet tak makan apa pun.. kononnya nak makan Samurai's Burger la.. haha.. last sekali end up pet just lepak-lepak.. haha..


then pagi tu kitorang check in awal la masuk International Departure.. hehe.. dalam jam 5.00 or 6.00 am waktu Malaysia.. main-main kejap lepas tu bantai tido.. haha.. flight seterusnya kan lewat..


once arrived di Bangkok.. kitorang tak lama pun sebenarnya.. bertingkat-tingkat airport Bangkok.. jenuh la nak naik, turun.. dah puas pusing-pusing, check in balik Domestic Departure.. kali ni ke Chiang Mai.. jauh betul gate nak ke sana.. kira sampai sana tepat-tepat orang panggil masuk flight.. haha..


sampai di Chiang Mai.. kitorang tak jumpa staff Queen Sirikit Botanic Garden.. rupan-rupanya diorang tunggu kitorang di International Arrivals.. hehe.. sedangkan kitorang di Domestic Arrivals.. hehe.. ada la dalam 30 minit.. then bertemu la dengan staff yang ambil kitorang.. ada 4 orang semuanya.. 3 perempuan dan 1 lelaki.. naik la van QSBG :)


then kitorang di bawa membeli belah barang dapur.. kata staff situ, semua dah disediakan.. sama ada kitorang nak beli pinggan mangkuk baru sebab hygiene atau kitorang nak guna yang disediakan.. kitorang pun bincang then decide nak guna yang diorang.. tapi cuci dulu semua la kan.. haha.. then just ambil barang dapur.. serius teruja masuk kedai yang semuanya barang organik.. atau pun sinonim dengan pesticide free :)



oh ya.. kitorang di sini memang dilayan dengan baik.. haha.. stay di QSBG's Guest House.. rumah 2 tingkat.. tingkat bawah ada dapur lengkap dengan dapur dan gas, microwave, periuk nasi, pinggan mangkuk dan macam-macam.. then ruang tamu yang ada meja dan kerusi bersama tv dan meja makan.. meja iron.. di tingkat atas ada 3 bilik tido.. jadi masing-masing dapat 1.. haha.. toilet ada 2.. 1 di bawah, 1 di atas.. haha.. ada driver juga.. setiap hujung minggu driver bawa pergi town.. kalau time bekerja, ambil dan hantar kerja.. haha.. dan paling dasyat, ada orang kemas rumah! haha.. balik tengok bersih rumah.. tapi tak la kotor.. just tong sampah ada sampah ja la.. dia kutip, sapu sampah, buat penyidai depan rumah dan macam-macam.. dasyatkan..


sepanjang beberapa hari kitorang di sini, memang layanan terbaik la.. cakap ja apa tak cukup, sah diorang cari dan bagi.. haha.. kebetulan pula, salah seorang kawan pet fasih berbahasa Thailand.. jadi dia la translator kami.. haha.. sebab diorang kurang menggunakan Bahasa Inggeris.. sebut pasal rumah, baju pet dari hari sabtu tak kering-kering lagi.. haha.. cuaca kat sini lembab.. tak panas, tak sejuk.. macam tu la.. kira tak berpeluh la duduk sini.. macam Cameron Highlands pun ada juga.. nak naik atas ni kan.. sebab tu tak ada 1 kipas pun dalam rumah kitorang.. air cond pun jauh sekali.. hehe.. tapi water heather ada dalam toilet.. haha :P


p/s: pet plan nak beli kipas dalam bilik.. boleh keringkan baju.. haha..

No comments: